Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Introduktion av nya former av titanmaterial i containment-strukturer

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 5 670 537 kronor
Projektets löptid september 2024 - maj 2028
Status Pågående
Utlysning Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation
Ansökningsomgång Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2

Syfte och mål

Projektet syftar till att studera hur titanlegeringar tillverkade med additiva tillverkningsprocesser kan användas i motorstrukturer med containmentkrav (inneslutningsförmåga). För att lyckas behöver både provmetoder och analysmetoder utvecklas. Metoderna behöver hantera höga töjningshastigheter, spänningstillstånd och temperatureffekter. Legeringar av intresse är Ti-64 samt Ti-6242, där den senare är särskilt lämpat för högre temperaturer. Målet är att kunna tillverka komponenter mer ´net shape´ och minskad miljöbelastning, fortfarande med god flygsäkerhet.

Förväntade effekter och resultat

Projektresultat kommer öka kunskapen kring additivt tillverkade material och hur dess karakteristiska materialstruktur på verkar dimensioneringen av kompressorhus till flygmotorer. Förväntan är att resultaten kan bidra till minskad miljöpåverkan, dels vid nytillverkning och sen under motorns livscykel genom lägre vikt.

Planerat upplägg och genomförande

Provstavar kommer tillverkas för att kunna jämföra plåtmaterial och additivt tillverkat material, för både Ti-64 och Ti-6242. Datan från materialprovning kommer utvärderas och materialmodeller med tillhörande brottvillkor kalibreras. Materialmodellen verifieras sen mot ballistiskt prov, tester som ska kunna simuleras med FE-analys. Provmaterial tillhandahålls av GKN och provning utförs av LTU. Modellering och simulering kommer sen ske i samarbete mellan industri och akademi.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 18 september 2024

Diarienummer 2024-01281