Introduktion av nya former av titanmaterial i containment-strukturer
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 5 670 537 kronor |
Projektets löptid | september 2024 - maj 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Projektet syftar till att studera hur titanlegeringar tillverkade med additiva tillverkningsprocesser kan användas i motorstrukturer med containmentkrav (inneslutningsförmåga). För att lyckas behöver både provmetoder och analysmetoder utvecklas. Metoderna behöver hantera höga töjningshastigheter, spänningstillstånd och temperatureffekter. Legeringar av intresse är Ti-64 samt Ti-6242, där den senare är särskilt lämpat för högre temperaturer. Målet är att kunna tillverka komponenter mer ´net shape´ och minskad miljöbelastning, fortfarande med god flygsäkerhet.
Förväntade effekter och resultat
Projektresultat kommer öka kunskapen kring additivt tillverkade material och hur dess karakteristiska materialstruktur på verkar dimensioneringen av kompressorhus till flygmotorer. Förväntan är att resultaten kan bidra till minskad miljöpåverkan, dels vid nytillverkning och sen under motorns livscykel genom lägre vikt.
Planerat upplägg och genomförande
Provstavar kommer tillverkas för att kunna jämföra plåtmaterial och additivt tillverkat material, för både Ti-64 och Ti-6242. Datan från materialprovning kommer utvärderas och materialmodeller med tillhörande brottvillkor kalibreras. Materialmodellen verifieras sen mot ballistiskt prov, tester som ska kunna simuleras med FE-analys. Provmaterial tillhandahålls av GKN och provning utförs av LTU. Modellering och simulering kommer sen ske i samarbete mellan industri och akademi.