Intraprenörskapskompassen
Diarienummer | |
Koordinator | Uppsala universitet - Företagsekonomiska institutionen |
Bidrag från Vinnova | 1 497 270 kronor |
Projektets löptid | september 2018 - september 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Forskningsprojektet har haft flera initiala syften, de tre främsta var att: (1) skapa en medvetenhet kring begreppet intraprenörskap och dess vikt för svensk framtida innovations- och konkurrenskraft, (2) samla in och bygga en databas om intraprenörskap för att kunna bedriva forskning av hög klass, och (3) genom rapporterna förmedla ny kunskap om intraprenörskapet i svenska företag och offentlig sektor och bidra till ökad diskussion och samverkan för främjandet av förnyelsekraft.
Långsiktiga effekter som förväntas
Forskningsprojektet har levererat två utlovade rapporter, publicerade och lanserade 2018 och2019. Den första rapporten har fokus på digitalt intraprenörskap och den andra har inriktning mot grönt intraprenörskap. Rapporter har lanserats och kommunicerats, dels via samverkan och diskussioner med representanter för företag och intresseorganisationer, politiker och forskare, men även via media för att nå en bredare publik. Allt i syfte att skapa kännedom och ökad medvetenhet kring begreppet intraprenörskap.
Upplägg och genomförande
Vad gäller data är forskningsgruppen mycket nöjd. Det grundliga arbete som legat till grund för frågorna har gjort att det insamlade empiriska materialet är bra vad gäller både generaliserbarhet och tillförlitlighet. Denna fråga har varit mycket viktig för forskarteamet, då den har en direkt koppling till förväntade forskningsresultat i form av internationella publiceringar.