Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Integrerat lärande - Expert Learning Lab

Diarienummer
Koordinator Saab AB
Bidrag från Vinnova 30 535 298 kronor
Projektets löptid februari 2023 - juni 2025
Status Pågående

Syfte och mål

ELL vision är att vara det ledande nationella centret och en internationell förebild för livslångt lärande av experter inom industri och akademi. Målet är att skapa ett innovativt ekosystem för samarbete och tvärorganisatoriskt lärande där industri och akademi arbetar och utvecklar sig tillsammans. Den övergripande målsättningen är att möta industrins behov av att betydligt öka kapaciteten och förmågan hos svenska organisationer att omskola och vidareutbilda sina anställda, med fokus på experter som redan har betydande kompetens inom avancerad digitalisering.

Förväntade effekter och resultat

Övergripande sett svarar ELL upp till ett kontinuerligt behov av avancerat lärande för tekniska experter inom svensk industri och akademi. Denna fas syftar till att definiera ELL i full skala, baserat på lärdomar från föregående fas, vilket kommer att komplettera Advanced Digitalization Program. Målen för denna fas är att definiera, utveckla och validera ELL genom att exempelvis leverera förslag på nya former av samarbete mellan akademi och industri, en affärsplan, förslag på digital plattform, en utvecklad Playbook (Guide) för integrerat lärande och en katalog över lärresor.

Planerat upplägg och genomförande

ELL använder agila projektledningsverktyg, bl.a. Kanban-tavla i MS Teams och veckovisa stå-upp-möten för transparens. Arbetet planeras, prioriteras och utförs i arbetspaket som har varsin ansvarig ledare. Styrgruppsmöten hålls regelbundet för att godkänna eller avvisa förslag från projektteamet och arbetspaketledare. Iterativa metoder föredras i utforskande projekt, där riktlinjer överenskommes med projektteamet och med styrgruppen, men processerna definieras av varje arbetspaket.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 3 oktober 2024

Diarienummer 2023-01312