IntDemo Motor
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB - Avd 9005 |
Bidrag från Vinnova | 52 000 000 kronor |
Projektets löptid | februari 2020 - mars 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Innovair, demonstratorer |
Ansökningsomgång | Innovair: Forskningsprojekt inom flygteknik |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet för projektet var att skapa en stark svensk roll genom att demonstrera 9 komplexa motorkomponenter tillsammans med OEM i internationellt samarbete. Detta mål har uppfyllts. Projektet har även positionerat GKN och deltagande SMF för framtida produktutvecklings- och serietillverkningsprojekt med OEM inom GKNs specialisering på komplexa motorstrukturer. Projektet uppfyllde målet att ta en roll i Clean Aviation-projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
De 9 komponent-demonstratorerna validerade ny teknologi för lägre vikt (15-30%), högre temperatur (150-200°C) samt ökad funktionalitet. Under 2023 kom GKN med i två demonstratorer i Clean Aviation. Även Chalmers deltar i en av dessa. SMF-partners samt de 17 SMF som deltagit som underleverantörer har tagit stora steg mot att bli certifierade serieleverantörer till GKN och andra flygmotorföretag. Permanova förvärvades av GKN under projekttiden. De utgör idag kärnan i en ny division inom GKN som storsatsar på Additiv Tillverkning.
Upplägg och genomförande
Projektet har bedrivits integrerat i GKNs projektledningsorganisation inom teknologiutveckling av demonstratorer. GKNs beprövade metoder för demonstratorutveckling och TRL-mognad med tydliga och väldokumenterade konstruktions- och TRL-granskningar har använts. Projektet var indelat i följande arbetspaket: 1. Fläktstruktur 2. Kompressorstruktur 3. Turbinstruktur 4. Reparationsteknologier Under pandemin låg projektet efter plan, vilket hämtats in. Efter en förlängning på 3 månader hann vi även ta hand om och utvärdera data från motorprov och riggprov hos OEM.