Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

IntDemo-Flygplan

Diarienummer
Koordinator Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics
Bidrag från Vinnova 47 722 549 kronor
Projektets löptid januari 2020 - juni 2024
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Innovair, demonstratorer
Ansökningsomgång Innovair: Forskningsprojekt inom flygteknik

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med IntDemo-Flygplan var att stärka OEM förmågan och därmed den svenska flygindustrins konkurrenskraft. Syftet var också att involvera SME, universitet och institut. Mognadsgrad (TRL) har genom projektet höjts för ett antal teknologier såsom: Additiv tillverkning, komposit, friktionssvetsning, inbyggda optiska fibrer, elektrifierade aktuatorsystem och innovativa pilotstödsystem. Ett antal mindre demonstratorer samt en större bakkroppsdemonstrator har tillverkats och förevisats.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har resulterat i antal utförda examensarbeten för att både ta tekniken framåt samt att trygga framtida kompetensbehov. Flera akademiska artiklar och konferensbidrag inom industriell relevant forskning har också publicerats inom projektet. I stort sett samtliga studerade teknologier inom projektet har demonstrerats i enskilda delar eller i den större bakkroppsdemonstratorn. Den senare användes också för att vässa utvecklingsmetodiken i tidiga projektskeden, något Saab nu drar nytta av i framtagning av nästa stora plattformsprojekt.

Upplägg och genomförande

Delprojekten fokuserade inledningsvis på att höja TRL inom sina respektive områden. Samtliga WP:n har presenterat projektresultat på de gemensamma seminarierna: mars-22, nov-23 samt jun-24. På slutseminariet var förutom samtliga projektpartners också Vinnova och Innovair inbjudna. För bakkroppsdemonstratorn utvecklades och tillverkades en större strukturdel. Ett antal granskningstillfällen hölls. De nya teknologierna designades in i demonstratorn varvid nya utmaningar framkom som i sin tur var tvungen att lösas för att komma vidare och på så sätt ytterligare höja TRL.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 januari 2025

Diarienummer 2020-00187