Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan Väst - Institutionen för ekonomi och IT |
Bidrag från Vinnova | 7 126 354 kronor |
Projektets löptid | november 2008 - juni 2012 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål är att leverera: 1. Metodhandbok för planering & införande av Kundcenter (KC) 2. Webbaserat kompetensutvecklingssystem för kommunernas tjänstemän 3. Stödsystem för KC 4. Aktivt FoU-stöd vid planering, införande och utvärdering av KC 5. Kunskapsuppbyggande & avhandling
Långsiktiga effekter som förväntas
Effekterna förväntas bli: 1.Reell kompetenshöjning hos personalen 2.Snabbare införandeprocess av kundcenter 3.Mindre motstånd mot förändring, nöjdare personal 4.Konkreta, implementerade och fungerande e-tjänster 5.Forskningsmässigt en ny pedagogisk modell för att bedriva e-cirklar, en ny modell för att utveckla e-tjänster, en ontologistyrd arkitektur, som i princip skulle kunna användas i vilken offentlig verksamhet som helst. 6.ökad service åt medborgarna 7.Medborgarna får service av både effektivare och av högre kvalitet!
Upplägg och genomförande
Projektet delas upp i fyra delprojekt, enligt upplägget i ansökan till VINNOVA; 1.Analys av genomförda KC-projekt, inklusive redan framtaget forskningsmaterial i Skellefteås projekt 2.Framtagning av webbaserat kompetensutvecklingsmaterial 3.Utveckling av stödsystem för KC 4.Aktivt forskningsstöd vid planring och införande av KC i en till tre kommuner Sambruk svarar för den övergripande projektledningen och koordineringen av de fyra delprojekten, liksom avstämning och samverkan med dels de kommuner som ska införa KC, dels det sedan tidigare startade FoU-projektet som syftar till att ta fram nya affärsmodeller för applikationer byggda på öppen källkod.