Innovationsupphandling av betaltjänster
Diarienummer | |
Koordinator | LÄNSSTYRELSEN I DALARNAS LÄN |
Bidrag från Vinnova | 386 014 kronor |
Projektets löptid | januari 2016 - augusti 2017 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
En innovationsupphandling av betaltjänster inleddes som ett försök att stimulera marknaden att arbeta fram innovativa lösningar för individer som har svårt att hantera elektroniska betalningar. Den förkommersiella upphandlingen fick dock avbrytas på grund av för få inkomna anbud. Skälen till att marknadsaktörer avstått från att delta uppgavs vara en okunskap och osäkerhet kring hur en innovationsupphandling fungerar, samt att det fanns osäkerhet kring att medverka på grund av konkurrens.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har bidragit till en bättre dialog och kontakt mellan marknadsaktörer och myndigheter. Det har skapat ökat förståelse kring problematiken och omfattning av den och målgrupperna för upphandlingen. Projektet har också genererat praktiskt kunskap från en innovationsprocess och genom dialog med marknadsaktörer har en kunskapsspridning skett, som i förlängningen kan bidra till utvecklingen mot nya metoder, arbetsprocesser och teknik.
Upplägg och genomförande
Den formella upphandlingsformen var en förkommersiell upphandling. Den genomfördes med stöd av FoU-undantaget i 1 kap 6 § p 6 lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Projektet har byggt på ett samarbete mellan flera myndigheter och organisationer. Metoden för analysen av projektets utfall hade en kvalitativ ansats baserad på intervjuer med befintliga aktörer på den svenska betaltjänstmarknaden. Genomförande och resultat redovisas i projektets slutrapport.