Innovation av affärsmodeller i detaljhandelns ecosystem genom framsteg i teknik och digitalisering
Diarienummer | |
Koordinator | Stiftelsen Imit |
Bidrag från Vinnova | 1 999 644 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - november 2021 |
Status | Pågående |
Utlysning | Innovationsledning och organisering – forskning för ökad innovationsförmåga |
Ansökningsomgång | Innovationsledning och organisering - forskning för ökad innovationsförmåga, 2019 |
Syfte och mål
Framsteg inom teknisk utveckling och den ökande trenden mot digitalisering har satt den traditionella detaljhandeln i en situation där den står inför stora utmaningar och dess affärsmodell är numera väsentligt ifrågasatta av nya företag som konkurrerar med online-detaljhandel. För att underlätta och injicera ett svar på denna omvandling syftar projektet till att utforma och utveckla en digital affärsmodellmetod för detaljhandelsföretag som möjliggör ekosystemorkestrering och implementering av innovativa digitala affärsmodeller.
Förväntade effekter och resultat
Först kommer spridning av metoden till partnerföretag att innehålla rapporter som beskriver hur företag kan övervinna hinder och möjligheter för digitala affärsmodeller. För det andra kommer workshops med våra aktörer att genomföras för att utvidga spridningen av projektresultaten. För det tredje, publikationer för ledande akademiska tidskrifter. För det fjärde, en publikation till en utövare. Senare avser vi att hålla ett webbinarium för företag inom ekosystempartner. Slutligen, kommer vi att hålla ett stort offentligt seminarium för alla intresserade intressenter.
Planerat upplägg och genomförande
Anpassade branschrapporter kring utmaningar och möjligheter för digitala affärsmodeller i detaljhandeln. Resultatrapportering till ekosystemaktörerna genom en kort rapport/webinarium. Dokumentation av metoden för digital affärsmodell. Akademiska artiklar om metoden för spridning till både akademiker och industriaktörer. Akademiska och populärvetenskapligt publikation. Workshops med partnerföretag för att disseminera resultaten med ledningen. Workshops med referensgruppföretag, rapporter och dokumentation av framtagen implementeringsverktyget.