Inleda samarbete med PR-byrå för att pröva den kanalen att attrahera nya kunder
Diarienummer | |
Koordinator | The WOW Closet AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - februari 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 1 (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med projektet har varit att inleda ett samarbete med en PR byrå och pröva om det kan vara en effektiv kanal att bygga ett varumärke och inleda samarbeten med relevanta samarbetspartners. Syftet med projektet var att bygga kännedom kring varumärket och att attrahera nya kunder. Trots att projektet (och företaget) har påverkats av coronakrisen kunde vi ändå fortsätta vara aktuella och synliga tack vare vårt samarbete med PR byrån. Vi har inlett samarbete med flera stora svenska designers, synts i digitala kanaler, deltagit i plåtningar, synts på galor, magasinomslag mm.
Långsiktiga effekter som förväntas
En av de största utmaningarna för oss innan projektets start var att nå ut till relevanta samarbetspartners, influencers, eventarrangörerna, media och designers. I och med att båda grundarna i bolaget är utlandsfödda har det varit mycket svårt att nå ut till rätt personer och skapa relationer med dem utan bra nätverk. Att nå ut till dessa personer genom PR byrån har lett till betydligt bättre resultat och fler samarbeten jämfört med innan projektets start.
Upplägg och genomförande
I början av projektet träffade vi tre olika PR byråer med valde just Carlsson & Hägg på grund av deras fokus på innovativa och hållbara modeprojekt. Tillsammans med PR byrån har grundarna tagit fram en PR strategi, identifierat relevanta samarbetspartners, målgrupper och taktiker för att bearbeta dessa. Under projektets gång har vi synts i deras digitala och fysiska kanaler med våra klänningar, lånat ut klänningar till relevanta personer, ställt upp på intervjuer, plåtningar och deltagit i pressdagar (både digitala och fysiska).