Infrastruktur för Cirkulär ekonomi
Diarienummer | |
Koordinator | Hjelmberg Sustainable Solutions AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2021 - april 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
reCRQL etablerar framtidens infrastruktur för cirkulär konsumtion genom att koppla samman företag och användare genom produkternas hela livscykel. Via reCRQL SaaS erbjuder företag sina kunder ett enkelt och lönsamt sätt att sälja vidare köpta produkter utan att själva investera i att utveckla och underhålla egen lösning. reCRQLs app ger användare översikt av köpta produkter från anslutna företag, automatiserat flöde för att enkelt sälja vidare produkter, samt information om sitt bidrag till minskad miljöpåverkan. reCRQL MVP har byggs med stöd av Vinnova och lanseras våren 2022.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vid projektavslut har en (1) e-handlare integreras i reCRQL. Effekterna ökar vid anslutning av ytterligare e-handlare. ANVÄNDARE: - Möjlighet till förena konsumtionsglädje med hållbar livsstil - Enkelt frigöra kapital E-HANDLARE: - Verktyg för att minska beroendet av nyförsäljning - Data om användare & produkt livscykel - Verktyg för att främja kunders hållbarhetsbeteende - Förstärkt hållbarhetsprofil SAMHÄLLET/MILJÖN: - Incitament utveckling & produktion hållbara produkter - Möjlighet till förlängd aktiv livslängd för produkter - Reducerat avfall
Upplägg och genomförande
Följande är genomförd enligt plan: A Projektaktivitet Teknisk leverans 1. Utveckla och bygga Minimum Viable Product, MVP 2. Kvalitetssäkring och uppföljning 3. Test och verifiering av MVP 4. Lansera MVP (prelim. april) B Projektaktivitet Samarbete e-handlare: 1. Fortsätta etablerat dialog med intresserade e-handlare 2. Identifiera nya e-handlare och intressenter 3. I samarbete med e-handlare satt upp en lösning, inkluderat informationsöverföring och lanseringsstrategi C Projektaktivitet Lansera handelsplatform: 1. Vald kundsegment 2. Planerat lansering enlig strategi