Inclusive Business Agenda
Diarienummer | |
Koordinator | Inclusive Business Sweden |
Bidrag från Vinnova | 600 000 kronor |
Projektets löptid | december 2013 - december 2014 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att formulera en strategisk innovationsagenda möjliggörande samverkan för svenska företag att möta behov och möjligheter på BoP marknader. 3 mål sattes och uppfylldes: 3 workshops på temat Co-creating inclusive business models for mutual benefit för att definiera Agendans omfattning; 7 workshops för att kartlägga BoP marknader för 6 industrisektorer: jordbruk och skog, vatten och sanitet, energi, IT, hälsa, textilier och kläder; samt 6 rundabordssamtal för att identifiera sektorernas ambitioner och möjligheter för framtida samarbete.
Långsiktiga effekter som förväntas
Agendan bygger på kunskap om inclusive business, identifierar svensk kapacitet att möta globala utvecklingsmål, och har engagerat svenska företag att samverka med BoP marknader på ett lönsamt vis. En effekt har varit att svenskt näringsliv och industri nu samarbetar för att förbättra jordbrukseffektiviteten hos småbönder, tillgodoser tillgång till WASH-lösningar, adapterar inclusive business inom textilsektorn, samverkar kring innovativa IT-lösningar, möjliggör tillgång till grön energi, och möter hälsoutmaningar i utvecklingsländer genom inclusive business.
Upplägg och genomförande
Agendan har tagits fram för att gemensamt definiera omfattningen av, och ambitionerna hos, svensk industri för att möta globala utmaningar på ett lönsamt sätt och genom implementeringen av inclusive business. Representanter från svenska företag har engagerats via nätverk och events, som har bidragit till framtagandet av Agendan. En serie workshops samt ett antal intervjuer har hållits i syfte att kartlägga svensk kapacitet att identifiera och möta dessa utmaningar. På detta sätt har Inclusive Business Sweden utvecklat en nationell innovationsstrategi för inclusive business.