Incheck - molntjänst för effektiv hantering av hållbarhetskrav i offentlig och privat upphandling
Diarienummer | |
Koordinator | CORESOURCE SOLUTIONS AB |
Bidrag från Vinnova | 465 740 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - december 2018 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Incheck utvecklas i fem faser, där vi genomfört fas 1 som en genomförbarhetsstudie. Målet med fas 1 var att genomföra marknadsundersökning & behovsanalys, ta fram en affärsmodell, genomföra grundläggande design av arkitektur & användarupplevelse, samt ta fram en första demoversion av Incheck. Syftet med fas 1 var att förstå detaljer i behov samt lägga grunden för en teknisk och ekonomiskt skalbar lösning. Syftet med fas 1 har till största delen uppfyllts. Viss oklarhet råder kring prismodell och affärsmodell.
Långsiktiga effekter som förväntas
Leverablerna i fas 1 har använts för att visa nyckelaktörer hur Incheck kommer att fungera. På detta sätt ville vi få nyckelaktörer bland våra målgrupper att se nyttan och därmed uttrycka viljan att medverka till Inchecks fulla realisering i kommande faser. Nyckelaktörer bland våra målgrupper har förstått nyttan med Incheck. Viljan att medverka till Inchecks fulla realisering varierar. Privata aktörer har visat en större vilja än offentliga. Ju längre bak en aktör är i leverantörskedjan, desto större är intresset av Incheck. En privat aktör har visat intresse att delta mer aktivt.
Upplägg och genomförande
För att bygga förståelse bland våra målgrupper om Inchecks funktionalitet och nytta, använde vi ett iterativt arbetssätt där vi, i samarbete med intressenterna, skulle gå från abstrakt vision till konkret lösning. Metoden har varit bra för vår egen förståelse kring hur Incheck behöver fungera. Men den tid som krävs från behovsägare att medverka i utvärderingar av funktionalitet och användarupplevelse, prioriteras ned när vi inte har ett system i drift med riktiga data att diskutera kring.