Impulso - Release 1.2
Diarienummer | |
Koordinator | Impulso Retail Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
De analyser vi gjort visar att marknaden saknar den teknik vi utvecklar. De ser en stor vinning med ett användarvänligt system för att kunna följa informations-, produkt- och transaktionsflödet genom handelns värdekedja och utifrån det fatta beslut som ökar såväl lönsamhet som hållbarhet. Målet har varit att validera funktioner och utveckla en automatiserad teknisk infrastruktur som möjliggör detta. Vi har uppfyllt målet och de aktörer som testat systemet upplever en mycket effektivare vardag, en ökad lönsamhet och de ser tydligt hur de optimera hållbarheten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat i att vi uppnått målet och utvecklat första versionen av ett automatiserat digitalt ekosystem för handeln, Impulso Plug In. Systemet lanseras nu via bland annat Fortnox Marketplace och via direktmarknadsföring mot leverantörer, fastighetsägare och återförsäljare i Norden. Resultatet av projektet kommer leda till en omsättningsökning och vidareutveckling av systemet för anpassning till den europeiska marknaden. Vi har redan anställt en ny medarbetare som kommer ansvara för internationaliseringen.
Upplägg och genomförande
Upplägget av projektet har genomförts enligt projektplanen och analysen visar att marknaden har ett stort behov av den tekniska infrastrukturen som vi utvecklar. Analysen visar också att vi behöver ta ett större grepp om funktionaliteten för varumärkesägarna/leverantörerna för att på ett tydligare sätt styra ansvarsfördelningen vid konsignation- och kommissionshandel. Denna slutsats innebär att vi har höjt innovationshöjden i vårt projekt ytterligare, vilket leder till ett ännu effektivare verktyg för att minska överproduktionen av varor.