Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdag den 30 januari kl 16.30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredag den 31 januari kl 8.00.

Improving Vision - ta fram och testa MVP (Minimum Viable Product) för personer med dyslexi

Diarienummer
Koordinator IMVI Labs AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid augusti 2021 - januari 2022
Status Avslutat
Utlysning Förberedelseprojekt inför internationell ansökan inom precisionshälsa
Ansökningsomgång Förberedelseprojekt inför internationell ansökan inom hälsa 2021

Viktiga resultat som projektet gav

Vi har under förberedelseprojektet utvecklat en första MVP app för smarta telefoner tillsammans med VR-glasögon för vår patenterade träningsmetod för hjärnans koordination av ögonrörelser. Vi har även i höst påbörjat en begränsad lansering av appen i form av en Betastudie mot skolor och privatpersoner i Sverige för att samla feed-back från kunder och marknad inför kommande huvudprojekt och fullskalig kommersialisering. De första testpersonernas resultat efter 6 veckor visar alla på stora förbättringar av samsyn och läshastighet.

Långsiktiga effekter som förväntas

MVP/Beta är inte fullt utvärderade då alla Betatestare inte har avslutat sina träningar och Karolinska Institutet inte har hunnit avsluta sin studie. Att leverera träningen som en mobil app med VR-glasögon har visat sig fungera. Vi har funnit att kunder är villiga att betala för denna typ av träning, såväl B2C som B2B. Vi har tidiga indikationer på att vi når våra privatkunder digitalt med betald annonsering på ett effektivt sätt, och vi har fördjupat vår marknadskunskap. Vi har en plan för 2.0. En nyhetsgranskning visar att vi kan bredda vår patentportfölj och en ansökan förbereds.

Upplägg och genomförande

Projektet har huvudsakligen uppnått sina huvudmål. Detta genom att fokusera på de olika delprojekten. Omfattningen och komplexiteten att utveckla en fungerande MVP var något större än planerat, specifikt att få en helt korrekt träningsrörelse och att kunna streama dubbla videoströmmar. Dessa båda är helt fundamentala för vårt erbjudande. Även komplexiteten att hantera Betatestare helt på distans kräver mer tid än förväntat trots att antalet deltagare var mindre än planerat. Vi har lärt oss mycket om vilka VR-glasögon som passar alla kunders olika mobilstorlekar och ev glasögon.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 februari 2022

Diarienummer 2021-03349