Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Improved quantitative driver behavior models and safety assessment methods for ADAS and AD (QUADRIS)

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB - 91400 Volvo Cars Safety Centre
Bidrag från Vinnova 8 682 000 kronor
Projektets löptid april 2021 - december 2025
Status Pågående
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -december 2020

Syfte och mål

För effektiv utveckling av avancerade förarstödsystem och självkörande bilar krävs att man kan bedöma den potentiella säkerhetsnyttan under utvecklingens gång. QUADRIS vill förbättra tre delar i den simuleringsbaserade process som används till såna bedömningar. För det första vill vi ta fram metoder som säkerställer att de krockar man simulerar är representativa. För det andra vill vi ta fram en validerad förarmodell för avkörningsolyckor. För det tredje vill vi expandera förarmodelleringen så den även omfattar självkörande bilar i form av så kallade referensförarmodeller.

Förväntade effekter och resultat

Att kunna genomföra säkra, snabba och precisa säkerhetsnyttobedömingar för ADAS och AD under utvecklingen kommer att vara avgörande för svensk fordonsindustris konkurrenskraft i framtiden, speciellt när förmågan att leverera självkörande bilar blir allt viktigare för framgång och konkurrenskraft.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet kommer att pågå i fyra år och arbetet centreras runt de tre doktorander som kommer att utföra merparten av arbetet. Där ingår både datainsamling, simuleringsuppbyggnad och modellering i den utsträckning som behövs för att uppfylla målen inom respektive arbetspaket.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 oktober 2024

Diarienummer 2020-05156