Improved quantitative driver behavior models and safety assessment methods for ADAS and AD (QUADRIS)
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB - 91400 Volvo Cars Safety Centre |
Bidrag från Vinnova | 8 682 000 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - december 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -december 2020 |
Syfte och mål
För effektiv utveckling av avancerade förarstödsystem och självkörande bilar krävs att man kan bedöma den potentiella säkerhetsnyttan under utvecklingens gång. QUADRIS vill förbättra tre delar i den simuleringsbaserade process som används till såna bedömningar. För det första vill vi ta fram metoder som säkerställer att de krockar man simulerar är representativa. För det andra vill vi ta fram en validerad förarmodell för avkörningsolyckor. För det tredje vill vi expandera förarmodelleringen så den även omfattar självkörande bilar i form av så kallade referensförarmodeller.
Förväntade effekter och resultat
Att kunna genomföra säkra, snabba och precisa säkerhetsnyttobedömingar för ADAS och AD under utvecklingen kommer att vara avgörande för svensk fordonsindustris konkurrenskraft i framtiden, speciellt när förmågan att leverera självkörande bilar blir allt viktigare för framgång och konkurrenskraft.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att pågå i fyra år och arbetet centreras runt de tre doktorander som kommer att utföra merparten av arbetet. Där ingår både datainsamling, simuleringsuppbyggnad och modellering i den utsträckning som behövs för att uppfylla målen inom respektive arbetspaket.