Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Imitering av mänskliga sinnen för självutvärderande fordon med fokus på ljud och vibrationer

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB
Bidrag från Vinnova 4 380 000 kronor
Projektets löptid november 2024 - december 2028
Status Pågående
Utlysning Transport- och mobilitetstjänster - FFI
Ansökningsomgång Transport- och mobilitetstjänster - FFI - hösten 2024

Syfte och mål

Projektet syftar till att förbättra tillförlitligheten och komforten hos delade mobilitetsenheter genom att utveckla datadrivna modeller som autonomt övervakar och utvärderar den vibro-akustiska miljön inom fordon. De primära målen är att modellera vibro-akustiska signaturdata, klassificera avvikelser baserat på NVH-krav och övergå från externa enheter till inbyggda sensorsystem. Projektet förväntas starta i Q1 2025 och avslutas i Q4 2028.

Förväntade effekter och resultat

Projektet syftar till att förbättra fordonssäkerheten genom att tidigt upptäcka problem, stödja övergången till Mobility-as-a-Service (MaaS) och bidra till hållbar urban transport. Projektet kommer också att främja samarbete mellan akademi och industri, vilket säkerställer robust modellutveckling och praktisk implementering. De förväntade resultaten inkluderar förbättrat fordonsunderhåll, passagerarkomfort och övergripande transporteffektivitet.

Planerat upplägg och genomförande

Ett realtidsövervakningssystem för att autonomt identifiera onormala vibro-akustiska mönster under körning kommer att utvecklas. Metodiken involverar tre huvudmål: utveckla datadrivna modeller för att övervaka vibro-akustiskt innehåll, klassificera mönster som normala eller onormala baserat på NVH-krav och övergå från externa enheter till inbyggda sensorsystem. Projektet betonar fordonsprovning för att validera modellerna och syftar till att förbättra fordonets tillförlitlighet och komfort.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 november 2024

Diarienummer 2024-03677