Imitering av mänskliga sinnen för självutvärderande fordon med fokus på ljud och vibrationer
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB |
Bidrag från Vinnova | 4 380 000 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - december 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | Transport- och mobilitetstjänster - FFI |
Ansökningsomgång | Transport- och mobilitetstjänster - FFI - hösten 2024 |
Syfte och mål
Projektet syftar till att förbättra tillförlitligheten och komforten hos delade mobilitetsenheter genom att utveckla datadrivna modeller som autonomt övervakar och utvärderar den vibro-akustiska miljön inom fordon. De primära målen är att modellera vibro-akustiska signaturdata, klassificera avvikelser baserat på NVH-krav och övergå från externa enheter till inbyggda sensorsystem. Projektet förväntas starta i Q1 2025 och avslutas i Q4 2028.
Förväntade effekter och resultat
Projektet syftar till att förbättra fordonssäkerheten genom att tidigt upptäcka problem, stödja övergången till Mobility-as-a-Service (MaaS) och bidra till hållbar urban transport. Projektet kommer också att främja samarbete mellan akademi och industri, vilket säkerställer robust modellutveckling och praktisk implementering. De förväntade resultaten inkluderar förbättrat fordonsunderhåll, passagerarkomfort och övergripande transporteffektivitet.
Planerat upplägg och genomförande
Ett realtidsövervakningssystem för att autonomt identifiera onormala vibro-akustiska mönster under körning kommer att utvecklas. Metodiken involverar tre huvudmål: utveckla datadrivna modeller för att övervaka vibro-akustiskt innehåll, klassificera mönster som normala eller onormala baserat på NVH-krav och övergå från externa enheter till inbyggda sensorsystem. Projektet betonar fordonsprovning för att validera modellerna och syftar till att förbättra fordonets tillförlitlighet och komfort.