Ignite Sweden del 2
Diarienummer | |
Koordinator | SISP Service & Development AB |
Bidrag från Vinnova | 3 723 886 kronor |
Projektets löptid | januari 2020 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med Ignite Sweden är att snabba på startups väg till kommersialisering genom att hjälpa dem att träffa relevanta kunder och inleda kommersiella samarbeten med dessa. Ignite Sweden har utvecklat en matchningsmetod som säkerställer att startups får träffa rätt kund, med rätt behov samt utvecklat säljcoaching både inför och efter kundmötet för att ge startupen så bra förutsättningar som möjligt att inleda en kommersiell affär. Ignite har också utvecklat ett digitalt verktyg för matchningsprocessen, samt utvecklat viktiga stödresurser som juridisk support för affären.
Långsiktiga effekter som förväntas
Antal startups som fått möten genom Ignite: 648 Antal medverkande behovsägare från näringsliv och offentlig sektor: 221 Antal möten: 3 602 Antal kommersiella samarbeten: 230, 1 av 6 startups 7 operativt engagerade inkubatorer och science parks, samt genomförda samarbeten med ytterligare 10 Ignite Sweden har intervjuat behovsägare hos över 200 svenska och internationella större företag, 35 behovsägare hos offentlig sektor.
Upplägg och genomförande
En av framgångsfaktorerna för Ignite Sweden är att vi satsat på att bygga hållbara arbetsmodeller och en flexibel och en skalbar organisationsmodell som integrerar vårt nätverk: Sveriges excellensinkubatornätverk och Science Parks är en del av både vår strategiska och operativa organisation. Tillsammans har vi genomfört 55 matchmakingevents i 20 städer runt om i Sverige, och därmed mobiliserat både nationellt och regionalt. Genom att inkludera globala målen i vår behovsanalysmodell har vi matchat fler startups med lösningar på våra globala utmaningar. Det är vi stolta över.