iDecide
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Avdelningen för reglerteknik |
Bidrag från Vinnova | 5 760 050 kronor |
Projektets löptid | januari 2021 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - juni 2020 |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att utveckla rörelseplaneringsalgoritmer för tunga autonoma fordon i stadsmiljö där det finns osäkerheter i den framtida rörelsen hos omgivande trafikanter. Målen med projektet är att utveckla algoritmer som kan hantera de samtidiga kontinuerliga och diskreta aspekter som finns i de beslut som krävs för dessa tillämpningar, hantera situationer med flera medtrafikanter där osäkerheten om deras framtida beteende är icke-trivial, utnyttja interaktioner med andra trafikanter, hantera situationer med trafikregler, kartdata och faror i skymda områden.
Förväntade effekter och resultat
Projektets resultat förväntas leda till ett algoritmiskt ramverk som klarar av komplexa trafiksituationer i urbana miljöer, inkluderande flera omgivande trafikanter av olika slag. Speciellt förväntas resultatet vara betydelsefullt för tunga fordon där rörelsemodellen för fordonet kan vara mer avancerad och det är viktigare att utnyttja interaktion med andra trafikanter för att kunna röra sig på ett effektivt sätt i trafiken.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att utföras i steg, där ett tidigt steg innefattar att analysera befintliga metoder för personbilar och funna ledande metoders egenskaper studeras huruvida de kan vara lämpliga i den tunga fordonsapplikationen. En eller flera av dessa kommer att studeras och de kommer att anpassas för att klara de extra krav som krävs för tunga och stora fordon, både i termer av mer avancerade rörelsemodeller och i termer av större behov av interaktion med andra fordon. Genom hela projektet kommer teoretiska resultat att verifieras i simuleringar och sedan även i riktig lastbil.