Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

iDecide

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Avdelningen för reglerteknik
Bidrag från Vinnova 5 760 050 kronor
Projektets löptid januari 2021 - juni 2025
Status Pågående
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - juni 2020

Syfte och mål

Syftet med projektet är att utveckla rörelseplaneringsalgoritmer för tunga autonoma fordon i stadsmiljö där det finns osäkerheter i den framtida rörelsen hos omgivande trafikanter. Målen med projektet är att utveckla algoritmer som kan hantera de samtidiga kontinuerliga och diskreta aspekter som finns i de beslut som krävs för dessa tillämpningar, hantera situationer med flera medtrafikanter där osäkerheten om deras framtida beteende är icke-trivial, utnyttja interaktioner med andra trafikanter, hantera situationer med trafikregler, kartdata och faror i skymda områden.

Förväntade effekter och resultat

Projektets resultat förväntas leda till ett algoritmiskt ramverk som klarar av komplexa trafiksituationer i urbana miljöer, inkluderande flera omgivande trafikanter av olika slag. Speciellt förväntas resultatet vara betydelsefullt för tunga fordon där rörelsemodellen för fordonet kan vara mer avancerad och det är viktigare att utnyttja interaktion med andra trafikanter för att kunna röra sig på ett effektivt sätt i trafiken.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet kommer att utföras i steg, där ett tidigt steg innefattar att analysera befintliga metoder för personbilar och funna ledande metoders egenskaper studeras huruvida de kan vara lämpliga i den tunga fordonsapplikationen. En eller flera av dessa kommer att studeras och de kommer att anpassas för att klara de extra krav som krävs för tunga och stora fordon, både i termer av mer avancerade rörelsemodeller och i termer av större behov av interaktion med andra fordon. Genom hela projektet kommer teoretiska resultat att verifieras i simuleringar och sedan även i riktig lastbil.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 december 2024

Diarienummer 2020-02949