Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Hydrogen Logistics - förberedelseprojekt

Diarienummer
Koordinator Lindholmen Science Park AB
Bidrag från Vinnova 750 000 kronor
Projektets löptid januari 2025 - september 2025
Status Pågående
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - hösten 2024

Syfte och mål

Hydrogen Logistics, HyLo, är ett förberedelseprojekt som leds av Lindholmen Science Park. HyLo ska under perioden januari-september 2025 förbereda ett systemdemonstrationsprojekt med femtiotalet tunga vätgaslastbilar och arbetsmaskiner samt tillhörande vätgasinfrastruktur i Sverige. Målet med HyLo är att skapa förutsättningar för att ett sådant projekt med alla nyckelaktörer ska kunna starta i början av 2026. Volvokoncernen, Scania, Hydri och Statkraft medverkar som industriella parter i HyLo.

Förväntade effekter och resultat

Systemdemonstrationens syfte är att undanröja hinder för marknadsintroduktionen av vätgasdrivna fordon. Det betyder att ett brett spektrum av frågor behöver adresseras, exempelvis inom fordonsteknik, tankningsinfrastruktur, vätgasförsörjning, logistiksystem, policy och regelverk, affärsmodeller samt frågor kring beteende, acceptans och jämställdhet. För policypåverkan och standardisering är internationell samverkan viktigt.

Planerat upplägg och genomförande

Preliminärt planeras för ett systemdemonstrationsprojekt under perioden 2026-2029 där * Cirka 40-60 fordon från minst två tillverkare sätts i drift inom perioden, med förbränningsmotorer eller bränsleceller för framdrivningen * Cirka 5 olika användare av fordonen ingår * Minst en ägare av vätgastankstationer liksom minst en producent av vätgas ingår. Efter denna första systemdemonstration med prototypfordon är planen att etablera ett projekt med minst hundra vätgasdrivna fordon i Sverige.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 januari 2025

Diarienummer 2024-03620