Homescreen advertising
Diarienummer | |
Koordinator | SWEDISH RESEARCH INSTITUTE AB |
Bidrag från Vinnova | 150 000 kronor |
Projektets löptid | december 2014 - maj 2015 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Pilotprojektet har uppnått målet att utföra kund- och affärstester av idén och utreda idéns kommersiella potential. Entreprenören och behovsidentifierare har arbetat tillsammans med genomförandet av affärs- och kundtester.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet undersökte idén att erbjuda ungdomar möjlighet att samla pengar till välgörenhet genom att exponeras för riktade annonser på mobilens homescreen. Projektets utredningen av de tekniska förutsättningar visade att projektidén bedöms inte vara teknisk genomförbar i dagsläget. Vi har beslutat att avsluta projektet.
Upplägg och genomförande
Upplägget med separata undersökningar av användarna (ungdomar), kunden (annonsörerna) och välgörenhetsorganisationerna bidrog till en bra struktur och blev lyckat. Undersökningen av användarna genomfördes med tre fokusgrupper, varav en var en internationell fokusgrupp. En webenkät (över 100 svar) gav kompletterade information från tilltänkta användare. Annonsörerna och välgörenhetsorganisationerna undersöktes med intervjuer.