Höft- och ryggskadepredikteringsmodeller för kvinnor och män i varierande sittställningar i framtida
Diarienummer | |
Koordinator | Autoliv Development AB - Autoliv Development Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 5 665 956 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - maj 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - 2018-12-11 |
Slutrapport | 2018-04998engelska.pdf(pdf, 3958 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har vidareutvecklat humanmodellen SAFER HBM för att möjliggöra utvärdering av skydd för alla åkande i kollisioner med dagens och framtida bilar där de åkande har en större frihet att välja sittposition. Modellen är transformerbar till att motsvara kvinnor och män av olika storlek vilket möjliggör utvärdering och utveckling av skyddssystem som ger kvinnor och män av olika storlek i olika sittpositioner så långt det är möjligt samma skydd i kollisioner med dagens och framtidens bilar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet är uppdaterad och transformerbar SAFER HBM som kan prediktera mänsklig kinematik och skaderisk för kvinnor och män av olika storlek i bakåtlutad och upprätt sittposition i olyckor med dagens och framtida bilar. De industriella parterna kan med verktyget utveckla skyddsystem som reducerar antalet skadade och dödade i trafiken. Projektets parter planerar också att göra SAFER HBM globalt tillgänglig vid slutet av 2023. Detta möjliggör för fler parter att utveckla skyddssystem som kan reducera antalet skadade och dödade i trafiken idag och i framtiden.
Upplägg och genomförande
Projektet var ett samarbete mellan akademi och industri. En doktorand var knuten till projektet. Samarbetet gjorde utbyte av resultat och kunskap mellan akademin och industrin mycket effektiv. De industriella parterna nyttjade tidiga versioner av de verktyg och metoder som utvecklades vilket gav bra återkoppling till utvecklingen samt även bidrog till tidig industriell tillämpning. Tillgång till avancerade modeller gav de industriella parterna fördelar i utvecklingen av marknadsledande skyddssystem för dagens och framtida bilar.