Hitta product-market-fit för hållbarhetslösningar i restaurangbranschen
Diarienummer | |
Koordinator | Plate Impact AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - mars 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Impact Startups höst 2022 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att identifiera ett tydligt målsegment där vi kunde utveckla vår produkt för att hitta så kallad "product market fit". Tack vare projektfinansieringen har vi lyckats med detta efter ett stort antal kundintervjuer och flera iterationer. Vårt framtida fokus kommer att ligga på decentraliserade restaurangbolag med företag som huvudkunder. Här driver ökade hållbarhetskrav efterfrågan på vår typ av lösning, och ger en tydlig skärningspunkt mellan lönsamhet och utsläppstransparens.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av vårt projekt är att vi har en väldigt tydlig bild av hur vi ska vidareutveckla vår produkt över de kommande månaderna. Den förståelse vi byggt upp genom alla intervjuer, tillsammans med de prototyper vi utvecklat, har dessutom lett till flera intressanta pilotprojekt och större affärsmöjligheter. Tack vare detta resultat kommer våra överlevnadschanser öka markant, och den produkt vi utvecklar kommer skapa både mer nytta och impact än vad som annars varit möjligt.
Upplägg och genomförande
Upplägget och genomförandet av projektet har i stora drag följt den projektbeskrivning vi skickade in inför projektet. Den största förändringen var att vi identifierade ett par ytterligare segment att analysera under projekttiden. Initialt trodde vi att vi skulle göra en del resor för att träffa potentiella kunder och genomföra olika användartester. Detta skedde i själva verket mestadels digitalt. En lärdom från själva genomförandet var att mer tid än vi trott fick läggas på att navigera olika organisationer för att få till möten mer rätt personer.