Highly Automated Freight Transports
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB - Advanced Technology & Research |
Bidrag från Vinnova | 7 207 000 kronor |
Projektets löptid | april 2017 - augusti 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2016-05415sv.pdf (pdf, 4681 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte 2016 - skapa kunskap om HCT-fordon och fordonsautomation m.a.p. logistiksystem, anpassningar av infrastruktur och regelverk. Fokus 2020: Följande tre övergripande forskningsfrågor: 1: Hur kan användningen av HCT-fordon bidra till effektivisering av logistiksystemet? Energibesparning uppnås och logistiska begränsningar finns. 2: Hur kan HCT-fordon automatiseras för högre effektivitet? Har inte demonstrerat på allmän väg, men har genererat viktiga resultat. 3: Anpassningar infrastruktur: Dryport, och hamnområde. Kunskap om aktuella probem har kartlagts.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har kommit fram till att automatisering av lastbilstransporter på allmän väg kommer inte att implementeras i den takt som man trodde 2016. Forskningsresultaten bidrar till säkerhetssystem och kunskapsuppbyggnad för framtida automatisering. HCT transporter av enhetslast (containers) kräver samverkan mellan transportörer och godsägare. Hamnen är öppen dagtid, godsägarna arbetar dagtid -d.v.s. inga natt transporter. Hamnen optimerar enbart för fartygen. Det är svårt att backa. Fortsatt arbete är nödvändigt, Borås stads medverkan är kritisk för fortsättningen.
Upplägg och genomförande
HAFT Projektet (2016-05413 & 05415) har i stort fungerat bra, stor påverkan av covid-19 då det mesta ställdes om till digitalt. Projektledarskapet har skiftats 4 gånger med god överlämning. Fältprovsförsöket startades vid ordinarie slutdatum. Fokuset bytet från automation till HCT och containerlogistik. Mycket data och kunskap har samlats och analyserats inom de olika arbetspaketen. Ett stort antal exjobb och 1 doktorandarbeten har genomförts. Förståelse för hur lång tid införandet av autonoma fordon och hur sårbart ett logistikflöde är förstods inte vid projektstart.