Hela barnet, hela dagen
Diarienummer | |
Koordinator | YSTAD KOMMUN - Kultur och utbildning |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - februari 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Social innovation |
Ansökningsomgång | Utveckla och testa en social innovation - steg 1 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi har utvecklat och testat följande tre arbetspaket; Barnets plan har utformats med fokus att barnet ska förstå sin process till stöd och att verksamheterna ska känna att de har all information för att stödja barnet. Stödsamordnaren kontaktperson när det gäller samordnat stöd till barnet. Uppdraget anpassas efter barnets behov och förutsättningar. Behovskompassen utgår från ett helhetsperspektiv på barnets behov. Den lägger grunden för ett gemensamt språk, används för att tidigt identifiera behov som inte tillgodosetts i barnhälsovård, polis, förskola, skola och socialtjänst
Långsiktiga effekter som förväntas
I projektet har personal upplevt att tvärprofessionella möten och workshops har lett till ökad samhörighet och samsyn gällande barns behov och förståelse för varandras uppdrag och verksamheter. Deltagande familjer beskriver att de känner sig lyssnade till och att de upplever att det finns tjänstepersoner som bryr sig om att de ska få rätt stöd samt att socialtjänsten upplevs som ett viktigt stöd. Indikatorer nuläge 2019: 52 familjehemsplacerade barn, 725 anmälningar till och 32 ansökningar om stöd från social omsorg, 4,5 % av eleverna i grundskolan har 20 procent frånvaro eller mer.
Upplägg och genomförande
Barn, föräldrar och personal har intervjuats och genom användarresor beskrivit barnets väg till stöd. Resultatet har varit underlag för att ta fram Barnets plan och uppdrag för Stödsamordnare. I användarresorna framgår att barn och vårdnadshavares upplevelse av tidigare stöd skiljer sig från verksamheternas bild. Begrepp för bedömning av barns behov har samlats in och använts som underlag för Behovskompassen. Det användardrivna arbetssättet innefattar både tjänstedesign, psykologi och beteendeekonomi. Material och uppdrag testas och omformas fortsatt av målgruppen.