HCT-II
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB - Volvo GTT |
Bidrag från Vinnova | 24 830 300 kronor |
Projektets löptid | december 2019 - augusti 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Syfte och mål
Projektet håller Sverige som en av de främsta i forskning med HCT-kombinationer fortsatt forskning behövs för att hålla denna position. Projektet tar fram fakta som parterna kan använda i olika intenationella forskningsprojekt. Projektet främjar samverkan mellan industri och universitet, högskolor och institut. Projektets hypotes är att HCT-transporter ökar energieffektivseringen av transportet med 15-30% och produktiviteten per fordon/förare med upp till 50%.
Förväntade effekter och resultat
Säkerställa underlag för regelverk och infrastrukturpåverkan för snabbt införande av längre och tyngre HCT-fordon. HCTs effekter på energi-, emission-, transport- & förareffektivitet, trängsel och trafiksäkerhet . Underlag för samhällsnyttoberäkningar och gränsöverskridande trafik i Norden med HCT fordorn. Verifiera tekniska lösningarna och visa på ökad energi/ transporteffektivitet genom test i verklig trafik. Undersöka anläggningstransporters potential att gå från BK2/BK1 till BK4. Visa HCTs påverkar på VECTO-verktyget för att nå CO2målen i Europa.
Planerat upplägg och genomförande
För att nå målen kommer HCT-fordon testas i verklig drift,försökskombinationerna DUO-trailer, DUO-kärra, ST-drag, ST-kran och ETT. Nya kombinationer startas för simuleringar, tester och fätprov inför införandet av 34,5 meters långa HCT. HCT-fordonens energianvändningsfördelning analyseras. Projektresultatet kommer att spridas i form av presentationer, publikationer och underlag till trafikverket och transportstyrelsen. Projektet ska även simulera energianvändningen för HCT kombinationer enligt VECTO.