Hardware For Next generation Millimeter Wave Automotive Radar Sensor
Diarienummer | |
Koordinator | Gapwaves AB |
Bidrag från Vinnova | 18 650 777 kronor |
Projektets löptid | januari 2019 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - 2018-06-12 |
Slutrapport | 2018-02707engelska.pdf(pdf, 4239 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi hade som mål att utveckla antennlösningar för att utöka och förbättra prestandan för de befintliga sensorerna vid 77 GHz och vi tittar också på antennlösningar för futuristiska radarsensorer som kommer att fungera runt 140 GHz. 77GHz slot array-lösningen kommer att inkludera olika cirkulär polariserade (CP) antenndesigner. Ett 77GHz-system har planerats för en passiv radiometersensor som arbetar för att detektera väglaget och lågfriktionspunkten framför fordonet. Slutligen kommer nyutvecklade radarsensorer att demonstreras och testas i den verkliga fordonsmiljön.
Långsiktiga effekter som förväntas
Design, tillverkning och karakterisering av cirkulärpolariserade antenner baserad på gapwaveguide-teknologi för 77 GHz Bandet Realisering av en låg kostnad 140 GHz antenn med polymerbaserad tillverkningsprocess. Ett radarsystem baserat på en passiv cirkulärpolariserad radar för vägytedetektering. Mätdata för validering av de teoretiska studierna med avseende på antenndesignkvalitet, RF-polarisation och bakgrundsstrålningsdetektering.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes genom att ett antal parallella och sekventiella arbetspaket utfördes. Antenner konstruerades och validerades innan de integrerades i en radarsensor som utvärderades och slutligen testades på ett fordon i verklig miljö.