Handinteraktion i XR: Framtagande av en öppen plattform som stödjer simulering, hälsovård, utbildning och fordonsdesign.
Diarienummer | |
Koordinator | ManoMotion AB |
Bidrag från Vinnova | 965 000 kronor |
Projektets löptid | februari 2025 - december 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Framväxande tekniklösningar |
Ansökningsomgång | Innovativa samarbeten med USA inom XR - steg 2 |
Syfte och mål
Projektet syftar till att utveckla en innovativ öppen plattform för handinteraktion,designad för att förbättra användbarheten och funktionaliteten hos ett brett utbud av enheter inom XR-industrin. Målet är att plattformen ska leverera intuitiva och immersiva interaktioner, med särskild tonvikt på att transformera fordonsdesignsprocesser och förbättra XR-simuleringsupplevelser inom branscher som försvar, hälsovård och utbildning.
Förväntade effekter och resultat
Samarbetetsprojektet kombinerar innovativ handinteraktion och banbrytande XR-hårdvara, vilket lyfter globala XR-lösningar. Det förväntas omdefiniera XR-industrin genom att förbättra fordonsdesign, möta efterfrågan på interaktiva upplevelser och sänka trösklarna för XR-tillämpningar. Förväntade resultat inkluderar bredare kompatibilitet för utvecklare, längre livslängd för hårdvara, bättre användarupplevelser och ökad konkurrenskraft för amerikanska XR-tillverkare.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet har en tydlig uppgiftsfördelning och ett aktivt samarbete mellan nyckelpartners, inklusive tillverkare och experter genom hela projektets genomförande. Projektet är indelat i tre avgränsade arbetspaket som avlöser varandra med tydliga delmål för varje. Inledningsvis fokuseras på samarbetet och integrationen för att i nästa steg skapa, insamla och förädla träningsdatan. I sista steget förfinas modellerna och demonstreras hos respektive partner.