Hälsoteknik som höjer organisationers och individers emotionella intelligens med hjälpa av avatarer.
Diarienummer | |
Koordinator | Emotional Quotient Accelerator AB - Stockholm School of Entrepreneurship |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2017 - februari 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups fas 1 hösten 2017 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att sammanställa den senaste EQ-forskningen samt undersöka vilken teknik som marknaden ansåg var mest användarattraktiv. Dessa två komponenter skulle sedan ligga till grund för att samskapa en MVP tillsammans med två pilotkunder. Vad vi kom fram till var att vår intitiala tekniska strategi behövde ändras från mobil applikation till Virtual Reality - VR. Eftersom VR är en immersive och relativt ny teknik behöver en prototyp tas fram för att kunna signera två pilotkunder. Vi uppfyllde alla våra projektmål förutom MVP:n som vi kommer att ta fram efter prototypen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av projektet är att vi tagit fram en betydligt mer framtidsorienterad och marknadsattraktiv strategi vad gäller produktutvecklingen än vad vi hade innan projektet påbörjades. De effekter av det som vi redan kan se är: - Än mer framtidsorienterad position för vårt företag - Ökat intresse från finansieringsmarknaden - Mer användarattraktiv produkt - Mer impact tack vare immersive tekniken som höjer användarens närvarokänsla vilket är av stor vikt vid allt lärande - Högintressanta inbjudningar till event för att tala om utveckling av emotionell intelligens med hjälp av VR
Upplägg och genomförande
Vi började med att dela in projektet i fyra arbetspaket: marknad, produktinnehåll, mockup och MVP. Sedan relaterade vi respektive arbetsuppgifter till de personer som var mest relevanta vad gäller respektive kompetenser. Därefter utförde vi uppgifterna: sammanställde relevant forskning, intervjuade ledning, HR och medarbetare, sammanställde feedback, verifierade vår affärsmodell, tog fram en mockup, genomförde tekniska workshops samt tog fram en hemsida. Vad vi konstaterade efter det var att vi behövde ändra vårt teknikval från mobil applikation till Virtual Reality - VR.