Hållbart lärande med SIMS VR-gruva
Diarienummer | |
Koordinator | Framtidsmuséet i Dalarna |
Bidrag från Vinnova | 1 599 999 kronor |
Projektets löptid | augusti 2021 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
I projektet har pedagoger på Science Center fått mer kunskap inom området och testat ett antal pedagogiska program och VR teknik på barn och ungdomar. Det har också blivit tydligt att VR-teknik har en potential, men att det krävs fortsatt utvecklingsarbete för att det ska fungera väl i Science center-miljö. Vi har också inlett ett samarbete mellan en större grupp Science Centers som har resulterat i fortsatt samverkan kring produktion och innehåll kopplat till gruvdrift och grön omställning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet blev lyckat sett till produktion och testning av utställningsmiljöer samt pedagogiska program med bärighet i förhållande till syfte. Ansatsen att VR-tekniken förväntades ha en central roll i utställningsmiljöerna och de pedagogiska programmen medförde vissa utmaningar. Projektet har visat att VR/faciliator bör betraktas som ett system. Dvs VR tekniken kompenserar inte fullt ut den grundläggande kunskap som en facilitator behöver för en djupare förståelse av VR upplevelsen.
Upplägg och genomförande
Om något nytt ska utvecklas i ett deltagarmässigt brett samverkansprojekt kräver det mer kompetens och resurser för att både utveckla och implementera det som utvecklas, i den skala som detta projekt tar höjd för. Det fordrar även en tydligare uppdelning mellan aktörer för produktionsansvar(mindre grupp) och kompetenshöjande insatser(större grupp). Ingående kompetens, samt bredd på ingående kompetens behöver säkerställas hos de drivande aktörerna i projektet för denna typ av projektstruktur.