Hållbarhet i sparbanksstyrelser (HISS)
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle |
Bidrag från Vinnova | 2 600 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2018 - augusti 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsledning och organisering – forskning för ökad innovationsförmåga |
Ansökningsomgång | Innovationsledning och organisering - forskning för ökad innovationsförmåga 2018 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet "Hållbarhet i sparbanksstyrelser (HISS)" var att utveckla, testa och införa metoder för innovativt hållbarhetsarbete för sparbanker och deras företagskunder. Projektets mål var att genom verktyg för sparbanksstyrelser uppnå innovativt hållbarhetsarbete i mindre företags affärsutveckling, i riktning mot FNs klimatmål 2030. Detta har levererats med avstamp i sparbankernas redan pågående hållbarhetsarbete. Under senare delen skiftades fokus till digitala verktyg och metoder pga covid19-pandemin, vilket gjorde att projektets innovationshöjd ökade.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har levererat synbara resultat i de medverkande sparbankerna och hos deras kunder i form av verktyg för förstärkt hållbarhetsdialog mellan bank och kundföretag. Projektet har också resulterat i tydligare koppling till de 17 globala målen för bankens verksamhet såväl internt, i bankstyrelse och operativt, som externt, med kundföretag och i samhället. Ytterligare ett utfall är att spridning av resultat till Sparbankernas Riksförbund har resulterat i att specifikt intresserade sparbanker (dvs i andra regioner) önskar dialog om fortsatt utveckling och implementation.
Upplägg och genomförande
Projektet har letts av en styrgrupp bestående av universitetsforskarna och de 4 sparbanks-vdarna. Projektaktiviteterna har utgår från och förankras i styrelsearbetet. Initialt och genom hela projektet har ”benchmarking” gjorts avseende hållbarhetsarbete genom styrelsearbete i allmänhet och i banksektorn och sparbanker i synnerhet. Workshops har hållits med huvudmän (som representerar lokalsamhället), bankstyrelserna, personal och kunder. Utveckling av verktyg, strategi och kunderbjudande har gjorts både enskilt för respektive bank och tillsammans.