Hållbara kompositer för strukturella komponenter i fordonstillämpningar med fokus på krocksäkerhet och miljö
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Linköpings tekniska högskola Inst f ekon & industruell utv IEI |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Hållbar produktion - FFI |
Slutrapport | 2021-05072engelska.pdf(pdf, 478 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att undersöka egenskaperna hos olika hybrida fiberförstärkta polymerkompositer ämnade för bärande delar i bilindustrin. Fyra typer av vävar användes i denna studie: UD basaltbaserad, UD lin, UD kolfiber samt lin/basalt. Genom att kombinera dessa olika vävar kunde sju kompositlaminat tillverkas och testas. Drag- och böjprovning genomfördes där den specifika styvheten och specifika styrkan sedan bestämdes. Hybridlaminatet UD lin/UD basalt visade mycket lovande egenskaper jämfört med de andra laminaten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Hybridlaminatet UD lin/ basalt visade bra specifik styvhet och specifik styrka vilket visar att dessa mer miljömässigt hållbara material skulle kunna användas som bärande delar i bilindustrin. Resultaten presenterades genom en muntlig presentation på en av Europas mest välkända konferenser inom området, CompTest som hölls i Girona, länk till konferensen: https://comptest2023.udg.edu/ . Alla projektparter är överens att publicera resultaten i en vetenskaplig tidskrift. Kunskapen som erhålls under projektet kommer att användas för att söka ytterligare forskningsprojekt.
Upplägg och genomförande
Lämpliga material valdes och sju kompositlaminat tillverkades. Alla laminat tillverkades genom vakuuminjicering med en tvåkomponents epoxi som matris. De valda materialen beställdes av Gestamp och tillverkningen gjordes av LTU. Volymfraktionen fiber bestämdes och provstavar togs fram för provning. Dragprov och trepunktsböjprov genomfördes av LiU. Analytiska beräkningar och numeriska simuleringar gjordes av LTU för att prediktera de elastiska egenskaperna. En jämförelse mellan experiment och numeriska resultat genomfördes.