Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Hållbara chaufförer 2 - Digitalt förarstöd för ökad samverkan och hållbarhet inom virkestransporter

Diarienummer
Koordinator Stift Skogsbrukets Forskningsinstitut Skogfor - Skogforsk - Stiftelsen skogsbrukets forskningsinstitut
Bidrag från Vinnova 2 205 000 kronor
Projektets löptid november 2024 - juni 2027
Status Pågående
Utlysning Transport- och mobilitetstjänster - FFI
Ansökningsomgång Transport- och mobilitetstjänster - FFI - hösten 2024

Syfte och mål

Målet är att analysera dagens flöden och beslutsprocesser i skogliga transporter och för kommande elektrifiering, undersöka framtida behov och kompetens för chaufförer samt deras syn på yrket och identifiera faktorer för informationsdelning mellan aktörer. Slutligen vidareutveckla det förarstöd för eldrivna virkesbilar som togs fram i försstudien samt genomföra breddade användartester, skapa en färdplan och vidare rekommendationer för implementering.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas bidra med en djupare förståelse av arbetsflöden och beslutsprocesser i det skogliga transportsystemet, påvisa hur samverkan och informationsutbyte mellan aktörer förväntas förbättra effektivitet och kvalitet i transportarbetet, och hur chaufförers framtida behov kan uppfyllas med hjälp från rätt förarstöd. Allt utifrån ett elektrifieringsperspektiv.

Planerat upplägg och genomförande

Fördjupa systemanalysen genom att undersöka samtliga aspekter av skogliga transportsystemet. Undersöka det framtida behovet av chaufförer till virkestransporter, vilken kompetens dessa kommer behöva samt hur befintliga och blivande chaufförer betraktar yrket. Utveckla det förarstöd som togs fram under förstudien så den innehåller funktioner som behövs vid elektrifierade transporter. Identifiera viljan att dela data mellan aktörer, samt effekterna av detta inom det skogliga transportsystemet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 november 2024

Diarienummer 2024-03686