Hållbara chaufförer - utveckling av ett förarstöd för elektrifierade virkestransporter
Diarienummer | |
Koordinator | Stift Skogsbrukets Forskningsinstitut Skogfor - Skogforsk - Stiftelsen skogsbrukets forskningsinstitut |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2023 - april 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Transport- och mobilitetstjänster - FFI |
Ansökningsomgång | Transport- och mobilitetstjänster - FFI - våren 2023 |
Slutrapport | 2023-00773sv.pdf (pdf, 1892 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att undersöka behovet av och förutsättningarna för ett förarstöd för chaufförer av virkestransporter samt att ta fram underlag för hur ett sådant förarstöd skulle kunna vara utformat. Projektet hade som mål att 1) genomföra en systemanalys om chaufförens roll i det skogliga transportsystemet, 2) kartlägga hur information påverkar chaufförernas beslut och hur den används, 3) identifiera brister i dagens informationsflöden respektive tillkommande behov vid elektrifiering och 4) ta fram en konceptuell skiss för ett förarstöd. Samtliga mål uppfylldes.
Långsiktiga effekter som förväntas
Studien pekar på att dagens chaufförer och transportledare saknar funktionalitet och informationsunderlag som är viktiga för deras arbete. Dessa brister kompenseras i dag av frekventa telefonkontakter med kollegor och samarbetspartners för att skapa en nulägesbild, vilket sannolikt påverkar effektiviteten i transportsystemet samtidigt som det skapar stress. Att chaufförer och transportledare skulle ha tillgång till ett anpassat förarstöd som medger delning av information bedöms ha potential att öka acceptansen för en mer centraliserad planering av transportarbetet.
Upplägg och genomförande
Kartläggning av arbetssätt och informationsflöden gjordes genom semistrukturerade intervjuer, totalt 16 st. I huvudsak intervjuades timmerbilschaufförer, men även några transportledare och högre chefer. Som komplement till intervjuerna genomfördes observationer under en halv till en dag med 11 chaufförer och en transportledare. Utifrån kartläggningen skapade en prototyp till förarstöd som utvärderades genom användartester i två olika workshoppar. Förare av såväl konventionella virkesfordon som eldrivna fordon deltog. Deltagande företag utgjorde referensgrupp.