Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Hållbara & Integrerade urbana Transport System steg 3 (HITS 3)

Diarienummer
Koordinator Lindholmen Science Park AB - CLOSER
Bidrag från Vinnova 19 183 850 kronor
Projektets löptid november 2024 - december 2026
Status Pågående
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - hösten 2024

Syfte och mål

HITS 3 angriper utmaningarna i stadens logistiksystem ur ett systemperspektiv och syftar till att accelerera omställningen mot mer effektiva och hållbara godstransporter i staden. Målet är att vidareutveckla, implementera och skala upp lösningar inom 1) hållbar distribution av gods och returflöden, 2) trygg och säker lastning och lossning, samt 3) sömlösa och flexibla leveranser med automatiserad på- och avlastning, i syfte att ta steget mot en långsiktig och mer permanent systemomställning.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas resultera i accepterade och implementerbara lösningar för 1) mer effektiva godstransporter, 2) ökad trygghet och säkerhet för leveranser och 3) interoperabla system och datahantering för att effektivisera leveransflöden samt 4) kunskap och verktyg om skalbarheten i lösningarna för andra städer nationellt och internationellt. Långsiktiga effekter förväntas vara minskad klimatpåverkan från godstransporter, hållbara affärsmodeller samt förbättrad arbetsmiljö för förare.

Planerat upplägg och genomförande

HITS 3 genomför i fem arbetspaket: AP1 Projektledning och kommunikation, AP2 Design för kollaborativa innovationsprocesser, AP3 Tjänsteutveckling och systemdemonstrationer (uppdelat i tre block), AP4 Områdesanpassade logistiklösningar och AP5 Systemperspektiv, uppskalning och disseminering. Projektet är organiserat på ett sätt som ska främja långsiktig implementering av projektets lösningar, för medverkande aktörer och för samhället.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 22 november 2024

Diarienummer 2024-03625