Hållbar utveckling av punktsvetsad fordonsstruktur, Del 2
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Skövde - Institutionen för teknik och samhälle |
Bidrag från Vinnova | 862 277 kronor |
Projektets löptid | november 2011 - december 2012 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordonsutveckling 2011-10-19 |
Slutrapport | 2011-03654_SV.pdf (pdf, 549 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har gett förutsättningar för vidare utveckling av simuleringsteknik för brott i punktsvetsad struktur. Metod är delvis utvecklad men inte verifierad för parameterbestämning för finita element-simuleringsteknik.
Långsiktiga effekter som förväntas
Med utgångspunkt från projektresultaten kan vidareutveckling av det s.k. interphase-elementet ske. Detta förväntas höja simuleringskapabiliteten inom krocksimulering av punktsvetsad struktur. Härigenom möjliggörs utveckling av viktoptimerade konstruktioner som i sin tur kräver mindre energi att förflytta, som fordon.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i datormiljö eftersom den praktiska verifieringen skulle kommit senare och har därför bortfallit. Generellt kan sägas att simulering av punktsvetsens egenskaper i provkroppsgeometrin ska ses som en dimensionering av provkroppen samt en verifikation att de parametrar som givits punktsvetsen ska återskapas vid utvärdering av provkroppen. Detta har kunnat göras i simulering men ej hunnit visas i praktiska prov.