Hållbar tillgänglighet - policy och konsumentaspekter kring last mile logistik
Diarienummer | |
Koordinator | Stiftelsen Imit |
Bidrag från Vinnova | 952 280 kronor |
Projektets löptid | september 2021 - maj 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Cirkulär och biobaserad ekonomi |
Ansökningsomgång | Cirkulär och klimatneutral industri - Från teori till praktik 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
I detta projekt har vi studerat och utrett hinder och möjligheter relaterat till ”last mile” logistiken för nya cirkulära affärsmodeller. Utifrån en designvetenskaplig ansats har vi testat hållbara logistiklösningar och utvecklat nya processer för leveranser samt testat en förpackningsfri leveranslösning till konsument. Affärskoncept och logistiklösningar är väl mottagna av konsument och stora lärdomar inom logistik i att hantera hyresmodeller har gjorts. För en hållbar cirkulär utveckling behöver fler och starkare policyinstrument tas fram och implementeras.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat i uppdaterade processer hos Parently, lärdomar inom logistik och förpackningslösningar för Bring och Stora Enso, samt ny kunskap om de operationella utmaningarna och möjligheterna med cirkulär affärskoncept relaterat till logistik. Detta har direkt inverkan på konsumentnöjdhet och indirekt underlag på behovet av nya policyinstrument för en hållbar implementering av cirkulär ekonomi. Vidare har två vetenskapliga publikationer tagits fram och presenterats på internationella konferenser som nu ska vidare till journal.
Upplägg och genomförande
Samtliga partners arbetet integrerat och utforskande utifrån reella fälttester. Baserat på reella kunders order har vi i ordinarie logistikflöden integrerat leveranser, swaps, och upphämtningar. En biobaserad förpackning för returanvändande togs fram och användes direkt i det operativa arbetet. En modell för uppskalning togs fram där resultatet påvisar att för Parentlys uthyrning av barnvagnar kan CO2e reduceras med 60% jämfört med dagens linjära modeller. Resultatet påverkas av konsumentbeteenden då rekonditionering och transporter ökar med kortare hyresperioder.