Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Hållbar produktionsteknik via bearbetning med kryogen teknik (SUSTAIN-CRYO)

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers MCR
Bidrag från Vinnova 4 830 000 kronor
Projektets löptid oktober 2017 - maj 2021
Status Avslutat
Utlysning Hållbar produktion - FFI
Ansökningsomgång Hållbar produktion - FFI - 2017-06-13
Slutrapport 2017-03057eng.pdf(pdf, 6781 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Inom majoriteten av all bearbetningär den höga konsumtionen av skärvätskor starkt kopplat till både höga kostnader och negativ inverkan på vår miljö och har därmed en stor betydelse ur hållbarhetssynpunkt. En transformation från den rådande konsumtionen av skärvätskor till en hållbar produktion kräver speciella och riktade hållbarhetsangreppssätt och kräver också förbättrade och nya verktyg inom simulerings och modellering av processerna som ska verka för att påvisa vinsterna.

Långsiktiga effekter som förväntas

Det patenterade cryo-MQL-systemet från Accu-Svenska utvecklades vidare i projektet och validerades på TRL-6-nivå i två testanläggningar (hos Chalmers & Sandvik Coromant). Demonstrationsaktiviteterna fokuserade på industriella fallstudier, till exempel bearbetning av gjutjärn och CGI (AB Volvo); såväl härdat verktygsstål (Uddeholms). Fördelarna med förbättrad kvalitet och produktivitet klargjordes vilket ska leda till framtida teknikutveckling vid högre TRL.

Upplägg och genomförande

I ett led att stärka konkurrenskraft inom fordonsindustrin samt att bidra till en mer hållbarproduktion, projektet demonstrerade prestanda för kryogenkylning kombinerad med minimal användning av skärvätskor inom skärande bearbetning. Projektets metod för teknikbedömning inkluderar hållbarhetsbedömning, simulering/modellering och bearbetningsprov. Dessutom analyserades utmaningarna i samband med teknikintegration systematiskt. Projektet genomfördes av Chalmers, KTH, RISE, Volvo Lastvagnar, Scania, Sandvik Coromant och Accu-Svenska.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 juli 2021

Diarienummer 2017-03057