Guidning till autonoma fordon för blinda, döva och dövblinda
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Viktoria, Göteborg |
Bidrag från Vinnova | 928 314 kronor |
Projektets löptid | januari 2019 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden - 2019-2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet är att studera förutsättningarna för självständig mobilitet och därmed ökad livskvalitet för personer med blindhet, dövhet och dövblindhet genom att resa på egen hand i autonoma fordon. Målet är att identifiera användargruppens behov under olika delar av en resa (före, under och efter) och utvärdera hur prototyper av hjälpmedel för guidning kan möjliggöra fullständiga resor i fordon utan närvaro av en förare eller ledsagare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har visat att teknik för vibrotaktil guidning kan ge förbättrad möjlighet till orientering vid lokalisering av ett fordon, få information längs vägen, och hela vägen fram till resans mål, faktorer som är viktiga för självständigt resande. Riktlinjer för design av guidningsteknik har tagits fram baserat på användarbehov. Prototyperna i studien baserades på envägskommunikation, men studierna visar på behovet att kunna kontrollera fordonet och resan, vilket är en del i framtida forskning.
Upplägg och genomförande
Fem användarstudier har genomförts i projektet: Studie 1: Expertutvärdering av autonoma skyttelbussar i Stockholm och Göteborg Studie 2: Usability test av autonoma skyttelbussar i Göteborg Studie 3: Intervjustudie med förare och passagerare Studie 4: Fälttester av guidningsteknik med WOZ-metodik Studie 5: Onlinetester av resehjälpmedel genom resor simulerade med ljud Användarstudierna har fokuserat på användargruppens behov före, under och efter resor med autonoma fordon.