Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Greenway: Innovativt digitalt verktyg för effektiv drift och förvaltning av transportinfrastruktur

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid februari 2024 - augusti 2024
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden

Syfte och mål

Syftet med detta planeringsprojekt är att etablera ett relevant konsortium, samt ställa samman en genomarbetad ansökan som möter syfte och bedömningskriterier i utlysningen: HORIZON-CL5-2024-D6-01-08. Målet är att bidra till förbättrad trafiksäkerhet, förbättrad transportinfrastrukturens prestanda och ökad multimodaliteten, förbättrad förutsägelse av transportbehov baserad på individuella beteenden, samt ökad hållbarhet för hela transport ekosystemet.

Förväntade effekter och resultat

Planeringsrojektets resultat är ett starkt konsortium och välskriven ansökan som handlar om ett innovativt digitalt verktyg/lösning för bättre och mer hållbar sammankoppling av transportinfrastruktur och transportmedel, vilket resulterar i optimerad dörr-till-dörr-mobilitet för passagerare och gods. Den digitala verktygen byggs baserad på befintliga lösningar, men hypotesen är att med hjälp digitala teknologier (som AI, digitala tvillingar, IoT och ML) drastiskt minska störningar i trafikflöden, öka transporteffektiviteten och minska beroendet av fossila bränslen.

Planerat upplägg och genomförande

RISE leder projektarbete med ansökan och konsortium uppbyggnad. Arbetsmöten är inplanerade varannan vecka. Arbetet sker enligt projektplanen. Projektet har två huvudfaser. Där den första fasen handlar om identifiering av pilot sites, use cases och relevanta aktörer. Den andra fasen är skrivandet av själva ansökan med detaljerad beskrivning av varje use case och hur de möter förväntade effekter.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 mars 2024

Diarienummer 2024-00324