Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Grafen i amorfa metaller för förbättrad effektivitet i komponenterna i elfordon G-Ame

Diarienummer
Koordinator SWERIM AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid juni 2021 - april 2022
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen
Ansökningsomgång Genomförbarhetsstudier SIO Grafen våren 2021 - samverkan kring kommersiella tillämpningar med grafen

Viktiga resultat som projektet gav

Det finns stort intresse att utveckla nya materiallösningar för passiva komponenter till elektriska motorer. Ett viktigt utvecklingsområde i denna applikation är utveckling av metoder som möjliggör ökning av den elektriska resistiviteten av komponentmaterialen högre till det möjligt idag. I detta projekt utvecklades funktionaliserade grafen varianter för att öka den elektriska resistiviteten i en amorf metallegering. Experimenten visade att grafen tillsatserna hade inte tillräckligt stort effekt för den elektriska resistiviteten.

Långsiktiga effekter som förväntas

En förbättrad prestanda av det elektriska systemet i elektriska fordon bidrar till en lägre batterikostnad och ökar körsträckan mellan laddningarna. En potentiell väg att förbättra effektiviteten av det elektriska systemet är användning av amorfa material som visar attraktiva mjukmagnetiska egenskaper. Eftersom grafen inte har visat sig att ha tillräcklig potential att öka resistiviteten av amorfa metaller behöver nya metoder utvecklas för modifiering av elektriska egenskaper i amorfa och andra pulverbaserade produkter.

Upplägg och genomförande

I projektet utvecklades fyra funktionaliserade grafen varianter till ett amorft pulver och utfallet av elektriska egenskaper i en amorf bulkstruktur mättes i fast-formprover. Iterativa försök utfördes och resultaten visade att en mycket grovt försämrad grafenstruktur är inte tillräcklig att öka den elektriska resistiviteten av metall-matrix kompositer till en önskad nivå som behövs i passiva komponenter. Ett specifikt test utvecklad för komponenter i elfordon ingick i utvärderingen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 31 maj 2022

Diarienummer 2021-02047