Föräldrar i arbetslivet – en genomförbarhetsstudie om ett standardiserat föräldrainkluderande arbetssätt.
Diarienummer | |
Koordinator | WHYDENTIFY AB |
Bidrag från Vinnova | 649 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2019 - augusti 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Att stärka Sveriges roll inom internationell standardisering |
Ansökningsomgång | Standardisering för att nå ut på nya marknader |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att förstå arbetsgivares intresse för ett mer metodiskt arbete kring föräldraskap och arbete, vad de skulle vinna på det och om en standard för området vore ett innovativt sätt att främja konkurrenskraft på olika marknader. Studien undersökte kopplingar till befintliga standardiserade områden som arbetsmiljö, socialt ansvarstagande, inkludering och jämställdhet, samt intresse för en standard på nationell, europeisk och internationell nivå. Målet uppfylldes, studien gav en bild av frågeställningarna och bemöttes positivt av de ca 250 respondenterna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Studiens behovsanalys visar att arbetsgivare är positiva till ett mer metodiskt arbetssätt för föräldrar i arbetslivet. Området är allt högre på agendan och många önskar erfarenhetsutbyte och gemensamma riktlinjer. Identifierade effekter/mervärden/ROI är t ex nöjdare medarbetare, ökat engagemang, ökad jämställdhet, attraktion, retention och hälsa. Det kan höja produktivitet, konkurrenskraft och ge en bättre arbetsmiljö, för alla. En standard kan vägleda, ge samhällsnytta och öka social hållbarhet. Studien rek en svensk standard, med möjlig internationell utveckling.
Upplägg och genomförande
Föräldrasmart Sverige AB, Whydentify och SIS (Svenska institutet för standarder) har med arbetsgivare, ledare och medarbetare i olika branscher genomfört en enkät, intervjuer, möten och workshops under januari-augusti 2019. Möten har även genomförts med intressenter insatta i befintliga relaterade standards. Ca 250 arbetsgivare deltog i studien och enkäten genomfördes med en webbenkät riktad till personer som arbetar inom HR, mångfald & inkludering, kommunikation, Employer Branding och hållbarhet.