Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Genomförbarhetsstudie av cirkulära flöden av renoverade växellådor för nyproduktion av lastbilar (iReGear)

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f produktionsutveckling
Bidrag från Vinnova 499 305 kronor
Projektets löptid september 2023 - maj 2024
Status Avslutat
Utlysning Cirkularitet - FFI
Ansökningsomgång Cirkularitet - FFI - våren 2023
Slutrapport 2023-00812.pdf(pdf, 2765 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet visade att det är möjligt att sömlöst integrera återtillverkade komponenter i produktionslinjen för nya lastbilar och bekräftade att en återtillverkad växellåda är ´lika bra som en ny´ enligt kvalitetskrav på nya produktion. Det bekräftades också att det inte finns några juridiska hinder för att använda återtillverkade komponenter. Vidare är kunder villiga att acceptera återtillverkade komponenter i nya lastbilar och har uttryckt en vilja att betala mer, under förutsättning att det minskar de totala utsläppen och att deras kunder är villiga att betala för det.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet visade praktiska lösningar för hur företag kan skala upp cirkularitet, och skapa nya affärsmöjligheter utöver att sälja återtillverkade komponenter som reservdelar. Det visar att lokala aktörer som Scania och STS AB kan bygga ett starkt cirkulärt system och en konkurrenskraftig produktionskedja. Utvidgning av återanvändning och återtillverkning förväntas också på grund av förändringar i det juridiska regelverket. Sammanfattningsvis fungerar detta projekt som ett inspirerande exempel för andra aktörer inom industrin till att anta en cirkulär ekonomi.

Upplägg och genomförande

Projektet leddes av KTH, som har kärnkompetens inom Cirkulära Tillverkningssystem (CMS) och storskaliga projekt för implementering av CMS. KTH forskade även om juridiska aspekter och industriell praxis, samt samlade in kunders uppfattningar. STS AB återtillverkade växellådan som användes i experimentet och tillhandahöll nödvändig expertis om återtillverkningsprocessen. Scania erbjöd den infrastruktur, kunskap och praktiskt stöd som krävdes för integration och inline-testning. Scania gav också tillgång till två av sina huvudkunder.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 oktober 2024

Diarienummer 2023-00812