Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Ge plats för innovation! - Leda innovation i aktivitetsbaserade kontor och i moderna arbetssätt

Diarienummer
Koordinator Stiftelsen Imit
Bidrag från Vinnova 2 005 103 kronor
Projektets löptid augusti 2017 - juni 2021
Status Pågående

Syfte och mål

Ge plats för innovation! Titeln är flertydig. Hur kan innovation ges plats; i kontoret och som tid och utrymme i samarbeten, och den egna kalendern? Målet med projektet är att utveckla aktivitetsbaserade kontor och moderna arbetssätt, så att de gynnar innovationsledning och organisatoriska förutsättningar för innovation. Det som särskilt kommer att belysas är hur förutsättningar för innovation och innovationskultur kan skapas med avseende på innovation och tid, plats, team, samarbete, säkerhet, ledarskap och självledarskap.

Förväntade effekter och resultat

Förhoppningen är att projektet ska leda till förbättrade arbetssätt för att just främja innovation. Hur kan partnerföretagen nyttja och utveckla de möjligheter som finns i den aktivitetsbaserade arbetsplatsen och det moderna arbetssättet för att gynna innovation? Projektet syftar till att nå kunskap och medvetenhet om tiden och platsens betydelse. Vidare betydelsen av samarbete, team självledarskap och ledarskap. Projektet kommer att generera forskning, samt stöd till partnerorganisationernas utveckling.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är strategiskt sammansatt av samarbetspartners för att studera platsens betydelse för innovation. Volvo Cars och Microsoft, som både strävar efter innovation och använder sig av aktivitetsbaserade kontor. Benchmarkföretaget Leesman fokuserad på kontorsstrategi samt Handelshögskolans program Leda Innovation. Området är komplext, därför används multimetod. Antropologisk studie; intervju nyckelpersoner; skuggning av medarbetare; studier av virtuella team och ledarskap på distans; benchmarking av arbetsplatsers utformning; samt tids- och datastudier.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 22 november 2021

Diarienummer 2017-02617