Garanterade gränser för fordonets rörelsetillståndestimering för automatiserad körning
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB |
Bidrag från Vinnova | 6 245 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - oktober 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -juni 2021 |
Syfte och mål
Säkra estimat av fordons tillstånd (position och rörelse) är avgörande för om vi skall lyckas med elektrifiering och automatisering av långa fordonskombinationer. I detta projekt studeras hur man kan förbättra osäkerhetsbeskrivningen på fordonens tillstånd så att vi kan realisera säker automatiserad körning i komplexa trafikmiljöer. Projektet skall 1) identifiera hur tex sensorer kan modelleras för att förbättra tillståndsestimaten, 2) utveckla nya estimeringsmetoder med fokus på osäkerhetsbeskrivningar och 3) utforska hur maskininlärning kan tillämpas i sammanhanget.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas ge följande resultat: - Riktlinjer för hur autonoma system ska designas för att få en bra osäkerhetsbeskrivning - Modeller och metoder för att noggrant beskriva osäkerheten i systemet (modellbaserade och tränade från data) - Osäkerhetsbeskrivningar som fångar osäkerheten i systemet samt är hanterbara för efterföljande beslutsalgoritmer. - Data för fortsatt forskning om tillståndsestimering av tunga fordon. - Lic (och doktorsavhandling) - Demonstration (ihop med ”MULTITRAILER” dnr. 2020-05144) - Kompetensuppbyggnad på Chalmers och AB Volvo
Planerat upplägg och genomförande
Projektarbetet har delats in i sex olika arbetspaket (Work Packages; WP): WP0: Projektledning WP1: Komplettfordonskrav, vad systemet skall klara av mm WP2: Systemdesign och analys - 2.1 Systemdesign - 2.2 Systemanalys WP3: Säker röresleestimering - 3.1 Systemdesign - 3.2 Sensormodeller - 3.3 Fordonsmodeller - 3.4 Säkra estimatorer WP4: Funktionsdesign och beslutsfattning WP5: Test, validering och datainsamling För test och validering kommer tester och insamling av data att göras med fordon i full skala som utrustas med olika sensorer mm.