Från ”oskyddad” till ”aktiv” trafikant - Skapa nya normer för att främja barns aktiva transporter
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f hälsa lärande och teknik |
Bidrag från Vinnova | 2 990 107 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - oktober 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi har uppnått syftet med projektet och skapat och spridit en välgrundad nationell rekommendation som stödjer användandet av aktiva skoltransporter. Rekommendationen riktar sig till föräldrar/barn, och samhällsaktörer såsom skolor, väghållare, väg och stadsplanerare. Genom en strategisk kommunikationsplan har vi fått stor medial uppmärksamhet för rekommendationen och skapat debatt kring hälsoeffekterna kontra risker av aktiva transporter. En barnkonsekvensanalys har gjorts för rekommendationen för att försäkra att barnens bästa är i fokus.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har ökat kunskapen kring förutsättningar för barns aktiva skoltransporter och attityder hos föräldrar i socioekonomiskt utsatta områden. Vi har även gjort en Photovoice studie där barnen fått möjlighet att belysa sina perspektiv som både har presenterats som en utställning för beslutsfattare i Sverige och som en vetenskaplig artikel. Vi har gjort två debattartiklar (DN-debatt och Aftonbladet) för att skapa debatt kring hälsoeffekter kontra risk med aktiva transporter. Detta har även renderat i en stor mediauppmärksamhet i TV, radio och tidningar.
Upplägg och genomförande
Genom studier med barn och föräldrar, tillsammans med ett 50-tal olika organisationer (exempelvis Trafikverket, Folkhälsomyndigheten, SKR, flera länsstyrelser) och en sammanställning av fakta i en barnkonsekvensanalys för att försäkra barnens bästa har en genomarbetad rekommendation tagits fram och spridits. Även om en stor debatt i samhället har uppstått, så återstår arbete för att implementera rekommendationen bland annat i skolor och andra samhällsaktörer, liksom fortsatt arbete för att ändra de sociala normerna kring aktiva transporter bland barn.