Framvik - Virtual reality (VR) - Innovation för ökad psykisk hälsa.
Diarienummer | |
Koordinator | Framvik Produktion AB |
Bidrag från Vinnova | 477 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2022 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet har varit att utveckla två unika VR-scenarier där medarbetare i skolan utbildas i att identifiera/upptäcka psykisk ohälsa. En 3D-animerad interaktiv miljö har byggts och medarbetare möter i miljön en elev, en pojke som man kan prata med och försöka förstå hur han mår genom att ställa frågor. Målet är att förebygga psykisk ohälsa för barn och unga i skolan med hjälp av VR-scenarier där skolpersonal och föräldrar lär sig identifiera och bemöta psykisk ohälsa hos elever/barn.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utvecklingsbehovet av att identifiera och bemöta barn i skolan med psykisk ohälsa har påpekats av FHM och andra myndigheter och vi anser att vår lösning ligger i linje med den bedömningen. Vi tror också att den färdiga produkten i princip han användas av alla skolar i landet. Lösningen är mycket enkel att använda.
Upplägg och genomförande
Projektet har följt den bestämda planen med aktiviteter i oktober november, insamling av info, bildat fokusgrupp. Mellan dec o mars har vi haft möten digitalt och fysiskt. Beställning från skolan. skrivit dialog, spelat in ljud, animerat miljöer mm. tester i april och maj.