Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Framvik - Virtual reality (VR) - Innovation för ökad psykisk hälsa.

Diarienummer
Koordinator Framvik Produktion AB
Bidrag från Vinnova 477 000 kronor
Projektets löptid oktober 2022 - juni 2023
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet har varit att utveckla två unika VR-scenarier där medarbetare i skolan utbildas i att identifiera/upptäcka psykisk ohälsa. En 3D-animerad interaktiv miljö har byggts och medarbetare möter i miljön en elev, en pojke som man kan prata med och försöka förstå hur han mår genom att ställa frågor. Målet är att förebygga psykisk ohälsa för barn och unga i skolan med hjälp av VR-scenarier där skolpersonal och föräldrar lär sig identifiera och bemöta psykisk ohälsa hos elever/barn.

Långsiktiga effekter som förväntas

Utvecklingsbehovet av att identifiera och bemöta barn i skolan med psykisk ohälsa har påpekats av FHM och andra myndigheter och vi anser att vår lösning ligger i linje med den bedömningen. Vi tror också att den färdiga produkten i princip han användas av alla skolar i landet. Lösningen är mycket enkel att använda.

Upplägg och genomförande

Projektet har följt den bestämda planen med aktiviteter i oktober november, insamling av info, bildat fokusgrupp. Mellan dec o mars har vi haft möten digitalt och fysiskt. Beställning från skolan. skrivit dialog, spelat in ljud, animerat miljöer mm. tester i april och maj.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 19 juli 2023

Diarienummer 2022-02426