Framtidens nyhetsjournalistik i den digitala eran
Diarienummer | |
Koordinator | STIFTELSEN STOCKHOLM SCHOOL OF ECONOMICS (SSE) INSTITUTE FOR RESEAR - Stockholm School of Economics Institute for Research |
Bidrag från Vinnova | 577 622 kronor |
Projektets löptid | maj 2016 - oktober 2016 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var att 1) förse medieföretagen med nya kunskaper för utvecklandet av nya affärsmodeller för nyhetsjournalistik och 2) lägga grunden för fortsatt forskning. Måluppfyllelse har nåtts genom att metoder och dataprogram utvecklats för insamling av digitala spår och enkätsvar avseende nyhetskonsumtion, att sådana och kvalitativa data har insamlats och analyserats, att litteratur studerats samt att resultat presenterats för medieföretagen (projektpartnerna).
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har genererat metoder och ett dataprogram för insamling av digitala spår (samtidigt med enkätdata), data för genomförda och fortsatta analyser samt kunskaper om människors nyhetskonsumtion från dessa analyser och från litteraturstudier. En bra grund för fortsatt forskning är därmed lagd, och förhoppningsvis kan medieföretagen ta till vara detta för fortsatt produkt- och affärsutveckling.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i delprojekt: 1) plattform för insamling av digitala spår hos medieföretagens användare och av enkätdata samt insamling och analyser av sådana data, 2) utveckling av program för och insamling och analyser av delningsbeteenden på Facebook, 3) litteraturstudie om digital nyhetskonsumtion och 4) insamling och analys av kvalitativa data, samt avrapporteringar till medieföretagen. Tekniska problem har uppstått men lösts.