Framtida SaaS-tjänster för digitalisering av den fysiska butiken
Diarienummer | |
Koordinator | GUNNEBO AKTIEBOLAG |
Bidrag från Vinnova | 1 925 000 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - november 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål har varit att under projektets gång kunna utprova och utveckla prototyper, för att sedan vid projektets slut kunna uppvisa minst två fungerande prototyper - i full drift i butiksmiljö. Prototyper som sedan i en eventuell nästa fas, efter att projektet har avslutats, kan komma att kommersialiseras. Projektet har lyckats med att ta fram inte mindre än tre fungerande prototyper. Vilka även samtliga har förfinats i detalj, gällande funktionalitet, så pass långt att en klar bild av vad som praktiskt fungerar på plats i butiksdriften samt det tillförda värdet står klart.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har utprovat och utvecklat tre prototyper som, inom ramen för projektet, har bevisats tillföra värde till den dagliga butiksdriften - detta genom förenklande av processer och digitalisering. Dessa prototyper utgör nu grunden för att i nästa steg, i egen regi, kunna vidareutvecklas till skalerbara och produktionsredo mjukvarutjänster för digitaliserad butiksdrift - i ett senare skede även tillgängliga för ett bredare antal detaljhandelsaktörer i Sverige och potentiellt även som en exportprodukt i form av en eller flera SaaS-tjänster.
Upplägg och genomförande
Projektets ambition med att arbeta nära slutanvändarna och i små steg om bitvis bättre och bättre fungerande prototyper mot ett önskat slutresultat, har utgjort en genomgående röd tråd i det löpande projektarbetet. Projektet har, med undantag av initiala utmaningar att knyta de rätta utvecklarresurserna till projektet, lyckats följa projektplanen utan större avvikelser. Att utprova nya prototypbaserade lösningar mitt i en pågående verksamhet har varit en stor utmaning - det har tidvis varit nödvändigt att avbryta tester för att inte påverka den dagliga verksamheten negativt.