FOSF - IoT för folkhälsa genom sport och friluftsliv
Diarienummer | |
Koordinator | PEAK REGION AB - Peak Region Science Park AB |
Bidrag från Vinnova | 2 032 800 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - augusti 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för Sakernas Internet |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet är att angripa samhällsutmaningen med att folk rör sig allt mindre, vilket leder till olika former av vällevnadssjukdomar och ökade kostnader för samhället. Projektets fokusområde är folkhälsa genom ökad fysisk aktivitet hos unga och målet är att leda in ungdomar till sport och friluftsliv på våra offentliga anläggningar genom att använda nya metoder för att få dem i rörelse och fysisk aktivitet. Syfte och mål har uppfyllts via nya processer, prototyper och färdiga tjänster.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektresultat är framtaget spelkoncept och relaterat kunskapsunderlag, forskningsartikel kring mobilspel i kallt klimat, app för användarupplevelse Östersunds skidstadion, digitaliserat utbildningssystem för barn inom alpinskidåkning samt förstärkt mätarbete med GNSS och mätningar av kraftöverföring för Ski Team Sweden. Förväntade effekter är ökad kunskap hos deltagande organisationer om hur digitala lösningar kan få folk i rörelse samt ökad förmåga att använda IoT för att bidra till samhällsutmaningar.
Upplägg och genomförande
Projektet har uppdelats i arbetspaket där aktörerna varit olika delaktiga, men där erfarenhetsutbyten möjliggjorts genom gemensamma möten och kommunikation. Arbetssättet har varit drivet från kunskap och målgruppsanalyser samt i samarbete mellan näringsliv, kommuner, idrottsrörelsen och akademi. Alla framtagna lösningar har testats mot målgrupper för att säkra relevans. Genomförandet har även anpassats längs projektets gång för resursoptimering, GDPR-mässiga skäl samt behovsförändringar.