Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förutsättningar för eldriven 98-tons fordonskombination

Diarienummer
Koordinator Stift Skogsbrukets Forskningsinstitut Skogfor - Skogforsk - Stiftelsen skogsbrukets forskningsinstitut
Bidrag från Vinnova 768 979 kronor
Projektets löptid mars 2022 - december 2022
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Vi avsåg i detta projekt att undersöka de logistiska, affärsmässiga och juridiska förutsättningarna för att för Söderenergis räkning transportera flis mellan deras järnvägsterminal i Nykvarn och Igelstaverket i Södertälje med hjälp av en batteridriven 98 tons fordonskombination. Studien belyser förutsättningarna för en rad aktörer att bidra till elektrifieringen av denna transport. Den visar på vad som krävs för att skapa tillräckligt gynnsamma förhållanden för en rad nyckelaktörer att bidra till elektrifieringen och på så vis skapa ett hållbart affärsekosystem.

Långsiktiga effekter som förväntas

Vi förväntar oss att resultatet från studien kan ligga till grund för planering och beslut gällande affärsmodeller kopplade till att möjliggöra elektrifiering av den studerade transporten, liksom även andra liknande transporter. Det viktigaste bidragen till stöd för praktisk implementation är ett brett synsätt på hur olika affärsmodeller hänger samman samt hur man kan se till att varje nyckelroll blir tillräckligt attraktiv för att en aktör ska axla den, så att inte denna roll blir en flaskhals som håller tillbaka framväxten av ett nytt fungerande affärsekosystem.

Upplägg och genomförande

Analysen baseras på fyra datatyper: 1) workshop med representanter från verksamheter som påverkas och kan bidra till elektrifiering av transporter, i synnerhet av Söderenergis flistransport; 2) Intervjuer med nyckelpersoner med koppling till Söderenergis elektrifieringssatsning eller som kan få en betydelsefull roll på sikt; 3) observationer av Söderenergis anläggningar (järnvägsterminalen i Nykvarn och Igelstaverket) med fokus på rådande logistikupplägg och möjliga laddplatser; samt 4) rapporter och forskningsmaterial kring elektrifiering av tunga vägtransporter.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 februari 2023

Diarienummer 2022-00283